Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.

Elbilvinnerne får du hos Birger N. Haug

Elbilene fra Nissan og Hyundai får toppscore i VGs store elbiltest. Som verdens største elbilforhandler gjør du et trygt elbilkjøp hos oss! Les utdrag fra testen på Hyundai KONA, Nissan LEAF og Hyundai IONIQ.

Test av Hyundai KONA – Nesten så den sprenger skalaen

Terningkast: 6

Hyundai KONA terningkast seks

Den beste elbilen du kan få til en overkommelig pris

I følge VG er Hyundai KONA «den beste elbilen du kan få til en overkommelig pris». Lang rekkevidde på hele 48,2 mil og et meget lavt forbruk er noen av elementene som gjør dette til en testvinner.

Godt utstyrt

Hyundai KONA er godt utstyrt med blant annet aktiv filholder, adaptiv cruisekontroll, LED kjørelys og ryggekamera. Testeren trekker frem at bilen har et «tiltalende førermiljø» med skjermer som er enkle å betjene, god sikt og gode seter. I tillegg er det både varme og kjøling i forsetene samt oppvarmet ratt.

Fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder

Hyundai KONA er en meget kjapp bil. Den bruker kun 7,6 sekunder fra 0-100 km/t. Bilen er teknisk avansert med blant annet autoinnstilling som justerer bilens fart til bilen foran og dermed gjenvinner energi.

Fakta:

Bagasjerom: 332 liter

Oppgitt snittforbruk (WLTP): 1,43 kWH/mil

Oppgitt rekkevidde (WLTP): 48,2 mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 53 mil

Batterigaranti: 8 år/200.000 km

 

Prøvekjør KONA  Få uforpliktende tilbud

Section 1

Test av Nissan LEAF – Salgslokomotivet

Terningkast: 5

Nissan LEAF terningkast fem

Moderne bil

2. generasjon av Nissan LEAF fremstår som en moderne bil, både i drivlinje og design. I VGs test nevnes blant annet at nye LEAF er bedre støymessig og at den har fått kjapp akselerasjon.

E-pedal

Nye Nissan LEAF er utstyrt med såkalt e-pedal. Bilen har tradisjonelt pedalsett men ved å lette på trykket på gasspedalen vil bilen automatisk retardere, noe som gir strøm tilbake til batteriet.

Størst bagasjerom

Med bagasjerom på 435 liter kan Nissan LEAF skilte med det største i klassen.

Fakta:

Bagasjerom: 435 liter

Oppgitt snittforbruk (NEDC): 1,5 kWh/mil

Oppgitt rekkevidde (NEDC): 37,8 mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 24,4 mil

Batterigaranti: 8 år/160.000 km

 

Prøvekjør LEAF  Få uforpliktende tilbud

Section 2

Test av Hyundai IONIQ – «En kruttsterk femmer»

Terningkast: 5

Hyundai Ioniq electric - terningkast fem

Vannvittig energieffektiv

VG skriver i sin test at Hyundai IONIQ electrics sterkeste kort er at den er vanvittig energieffektiv og at bilen presterer bra på lovet rekkevidde.

Velutstyrt og behagelig

VG trekker frem at nye IONIQ er en velutstyrt bil og at den er behagelig, balansert og lettkjørt. Et knappegir som består av fire knapper foran en håndflatehviler er enkelt å betjene.
«Bilen har fått et mer harmonisk oppsyn og bedre førermiljø» skriver de.

Oppdateringer og nye funksjoner

Ombordladerens kapasitet, som benyttes på hjemmelading, har fått en oppgradering fra 6,6 til 7,2 kW.

Adaptiv cruisekontroll er standard, systemet går til full stopp og setter bilen i bevegelse igjen (innen 3 sekunder). Regenereringen (motorbrems som gjenvinner energi) gir mulighet for enpedalskjøring, som er behagelig når du får vendt deg til det. Køfunksjonen er oppgradert, og varsler dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil. Både filskiftassistent og fjernlysassistent er standard, også filholder, trafikkskiltleser.

Andre nyheter er talestyring og støtte for Android Auto og Apple Car Play.

5 stjerner i EuroNCAP

Autonødbrems med fotgjengergjenkjenning er standard og bilen har fått fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Fakta:

Bagasjerom: 350 liter

Oppgitt snittforbruk: 1,38 kWt/mil

Batterikapasitet: 38,3 kWt

Oppgitt rekkevidde: 31,1 mil

Forbruk VG-løypa: 1,34 kWt/mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 28,6 mil

Oppnådd rekkevidde i prosent (VG-løypa): 92 %

Batterigaranti: 8 år/200.000 km (70 % restkapasitet etter 8 år)

 

Prøvekjør IONIQ  Få uforpliktende tilbud

Test av MG ZS EV – «Meget minus»

MG ZS EV elektrisk SUVI VGs test av nykommeren MG ZS EV trekkes det frem pris, levering på oppgitt rekkevidde og et raust bagasjerom som høydepunkter. Videre skriver de at bilen er både enkel og velutstyrt samtidig som viktig sikkerhetsutstyr er standard.

Fem stjerner i EuroNCAP

MG ZS EV har oppnådd fem av fem mulig stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Som standard på både Luxury- og Comfort-utgaven får du dynamisk fartsholder og autonødbrems med fotgjengergjenkjenning.

VG skriver videre at bilen gir en fin kjøreopplevelse og at den fjæringsmessig er lagt mot komfortabel.

Fakta:

Bagasjerom: 448 liter

Oppgitt snittforbruk: 1,86 kWt/mil

Oppgitt rekkevidde: 26,3 mil

Batterikapasitet: 44,5 kW

Prøvekjør MG  Få uforpliktende tilbud Les mer om MG

Vil du lese hele testen fra VG? Følg lenken (NB: krever VG+).

Footer