Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.

Elbilvinnerne får du hos Birger N. Haug

Elbilene fra Nissan og Hyundai får toppscore i VGs store elbiltest. Som verdens største elbilforhandler gjør du et trygt elbilkjøp hos oss! Les utdrag fra testen på Hyundai KONA, Nissan LEAF og Hyundai IONIQ.

Test av Hyundai KONA – Nesten så den sprenger skalaen

Terningkast: 6

Hyundai KONA terningkast seks

Den beste elbilen du kan få til en overkommelig pris

I følge VG er Hyundai KONA «den beste elbilen du kan få til en overkommelig pris». Lang rekkevidde på hele 48,2 mil og et meget lavt forbruk er noen av elementene som gjør dette til en testvinner.

Godt utstyrt

Hyundai KONA er godt utstyrt med blant annet aktiv filholder, adaptiv cruisekontroll, LED kjørelys og ryggekamera. Testeren trekker frem at bilen har et «tiltalende førermiljø» med skjermer som er enkle å betjene, god sikt og gode seter. I tillegg er det både varme og kjøling i forsetene samt oppvarmet ratt.

Fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder

Hyundai KONA er en meget kjapp bil. Den bruker kun 7,6 sekunder fra 0-100 km/t. Bilen er teknisk avansert med blant annet autoinnstilling som justerer bilens fart til bilen foran og dermed gjenvinner energi.

Fakta:

Bagasjerom: 332 liter

Oppgitt snittforbruk (WLTP): 1,43 kWH/mil

Oppgitt rekkevidde (WLTP): 48,2 mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 53 mil

Batterigaranti: 8 år/200.000 km

 

Prøvekjør KONA  Få uforpliktende tilbud

Section 1

Test av Nissan LEAF – Salgslokomotivet

Terningkast: 5

Nissan LEAF terningkast fem

Moderne bil

2. generasjon av Nissan LEAF fremstår som en moderne bil, både i drivlinje og design. I VGs test nevnes blant annet at nye LEAF er bedre støymessig og at den har fått kjapp akselerasjon.

E-pedal

Nye Nissan LEAF er utstyrt med såkalt e-pedal. Bilen har tradisjonelt pedalsett men ved å lette på trykket på gasspedalen vil bilen automatisk retardere, noe som gir strøm tilbake til batteriet.

Størst bagasjerom

Med bagasjerom på 435 liter kan Nissan LEAF skilte med det største i klassen.

Fakta:

Bagasjerom: 435 liter

Oppgitt snittforbruk (NEDC): 1,5 kWh/mil

Oppgitt rekkevidde (NEDC): 37,8 mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 24,4 mil

Batterigaranti: 8 år/160.000 km

 

Prøvekjør LEAF  Få uforpliktende tilbud Se kampanje

Section 2

Test av Hyundai IONIQ – Det beste kjøpet

Terningkast: 6

Hyundai IONIQ terningkast seks

Behagelig og lettkjørt

VG trekker frem i sin test at Hyundai IONIQ er en «behagelig, balansert og lettkjørt bil». De skriver videre at det er høy opplevd kvalitet i førermiljøet med blant annet et godt, tykt ratt og et knappegir som er enkelt å betjene.

Godt utstyrt til en uslåelig pris

Adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsler er standard på alle utgavene av Hyundai IONIQ. Bilen har også rattvarme og et av klassens største bagasjerom. I følge VG er IONIQ «godt utstyrt til en uslåelig pris».

 

Fakta:

Bagasjerom: 350 liter

Oppgitt snittforbruk (NEDC): 1,14 kWh/mil

Oppgitt rekkevidde: 28 mil

Beregnet praktisk rekkevidde: 20,6 mil

Batterigaranti: 8 år/200.000 km

 

Prøvekjør IONIQ  Få uforpliktende tilbud  Se kampanje

 

Vil du lese hele testen fra VG? Følg lenken (NB: krever VG+).

Footer