Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.

Prøvekjøring av Nissan LEAF e+. 120 % av lovet rekkevidde!

VG har testet Nissan LEAF e+ med større batteri (62 kWt). Bilen oppnådde 120 % av lovet rekkevidde!

Første prøvekjøring av Nissan LEAF e+ (62 kWt)

Dette skriver VG i testen:
Bare en blå strek i nedre del av støtfangeren skiller nye Nissan Leaf fra eksisterende. Men rekkevidden økes fra 27 til 38,5 mil og bilen er blitt sprekere. «Nye» Nissan Leaf e+ 62 kwh har fått et batteri på 62 kwh (standardmodellen har 40 kwh og skal fortsatt selges). Dette skal gi over 40 prosent lengre rekkevidde.

Vi kjørte bilen i våre vanlige løype for nærmiljø, i 17 grader, snittfart 40 km/t. Forbruket ble på 1,33 kwh/mil.

Det oppgitte forbruket er 1,8 kwh/mil. Under disse maksimale forholdene ville da bilen hatt en teoretisk rekkevidde på 46,6 mil!

Det er selvsagt altfor tidlig å felle noen terningdom basert på en drøyt times kjøring i idealtemperatur, men en god start er det. Vinteren er selvsagt også en annen skål. VG kommer tilbake med flere tester av bilen.

Informasjon:

Pris/hk: 375.000 kr/215 hk
Bagasjerom: 420 l
Oppgitt snittforbruk: 1,8 kWt/mil
Oppgitt rekkevidde: 38,5 mil
Forbruk nærmiljømiks: 1,33 kWt/mil
Beregnet praktisk rekkevidde: 46,6 mil
Oppnådd rekkevidde i prosent (VG-løypa): 120 prosent
Batterigaranti: 8 år/160.000 km (70 % eller 9 av 12 streker restkapasitet e/8 år)

Hele testen er tilgjengelig på VG+
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/jd3laL/test-av-elbiler-test-av-mellomstore-elbiler

Er du nysgjerrig på nye Nissan LEAF? Her kan du lese mer om bilen.

Mer om Nissan Leaf

Footer