Om vinteren blir forskjellen mellom elbil og fossilbil enda tydeligere - les tipsene for å få mest mulig ut av din elbil.
29-01-24

Topp tre tips for elbil om vinteren

Det er mange fordeler med en elbil - smidigere, stillere kjøring, og selvfølgelig også at de er et mer miljøvennlig alternativ til fossile biler. Men i tillegg til forskjellig drivlinje, er det andre forskjeller mellom el- og fossilbil som kan være viktig å være klar over - spesielt om vinteren! Her er de viktigste forskjellene, samt våre topp tips for elbil om vinteren.

Hva er forskjellen på en fossilbil og en elbil om vinteren?

Rekkevidden endrer seg om vinteren. Fossilbiler får hjelp av motorvarmen til å varme opp både frontrute og kupé, mens elbilen må bruke batterikapasitet til oppvarming. Dette er hovedgrunnen til at rekkevidden endrer seg om vinteren - man bruker rett og slett mer av batteriet til oppvarming. Selve batteriet må også varmes opp til kjøring og lading - og her kan man spare mye rekkevidde ved å sette på forvarming av bil og batteri før kjøreturen, mens laderen fortsatt er plugget i.

De fleste elbiler har to forskjellige batterier, som benyttes til forskjellige funksjoner i bilen. Det største batteriet er et høyvoltsbatteri bilen bruker til å kjøre, og ofte til å drive klimaanlegget. Dette er det batteriet du lader opp med den vanlige laderen som fulgte med bilen. I tillegg har de fleste elbiler også et 12-volts batteri som brukes til å starte bilen, og til å drive mye annet funksjonalitet som lys, navigasjonssystem, sikkerhetsmekanismer og liknende. Selv når bilen er skrudd av trekkes det strøm til visse funksjoner fra dette batteriet. Om bilen din står lenge uten å kjøre, eller du kun kjører mange veldig korte turer over en lang periode, kan dette batteriet gå tomt, og du vil ikke få startet bilen. Derfor er det viktig å passe på at det er nok strøm på dette batteriet om du vet at bilen skal stå parkert lenge, enten ved å lade det med en egen lader for 12 volts-batteri, eller ved å kjøre en lengre tur (tommelfingerregelen sier en 50km tur i uka). Noen elbiler lader 12-volts-batteriet kun når bilen kjører, andre lader det mens man lader høyvoltsbatteriet. Noen biler lader bare 12-volts batteriet når batteristatusen på høyvoltsbatteriet er over 30%. Sjekk din bils manual for detaljene om din bil.

Hva er de viktigste tipsene for elbiler om vinteren?

Nissan ARIYA e4ORCE på vintervei

1. Forvarm batteriet og kupéen mens laderen står i før du skal kjøre. Elbiler, til forskjell fra fossilbiler, får ikke mye varme fra motoren til å varme opp kupé og frontrute. Denne varmen må derfor genereres fra batteriet, som dermed spiser av rekkevidden. Du kan lese mer om våre tips for å øke rekkevidden på bilen din om vinteren her.

2. Skru av automatisk bevegelse på vindusviskere og sidespeil. Om vinteren er det fuktig i luften, og det kan sette seg is utenpå bilen. Mange glemmer å skru av vindusviskere før de skrur av bilen, eller har på automatisk innfelling og utfelling av sidespeilene om vinteren. På fossilbiler får man litt hjelp fra motorvarmen, som smelter vekk mye av isen som danner seg på vindusviskerne, men elbilmotoren er mer energieffektiv og ikke like varm. Derfor må man være ekstra påpasselig med is som danner seg ved vindusviskere og speil. Om det har dannet seg is rundt deler eller pakninger kan dette føre til skader når bilen skrus på og de motoriserte delene forsøker å bevege seg. I verste fall kan vindusviskere og speil gå i stykker, og dette dekkes ikke av garantien.

3. Bruk riktig spylervæske. Det er forskjell på spylervæske til sommer- og vinterbruk. Spylervæsken som anbefales vinterstid må tåle temperaturer ned mot -18 grader. Om du fortsatt har spylervæske fra sommeren igjen på bilen kan spyledysene fryse fast slik at du ikke får vasket vinduene når du trenger det. Når det begynner å bli kjølig er det derfor viktig å etterfylle med spylervæske tilpasset vinteren.

Bonustips: Vask bilen og motoren ofte nok, og ikke vask når det er for kaldt. Mange tenker kanskje på en elbil som et kjøretøy som ikke trenger like mye vedlikehold som en fossilbil. Men om vinteren er det fuktig og mye salt på veien, noe som fører til rust på karosseri og motor - og dette gjelder også for elbiler! Derfor er det ekstra viktig å vaske bilen og understellet ofte – helst en gang i uka. Pass spesielt på å vaske bilen med underspyling med en gang det blir mildt. Biler skal ikke vaskes om temperaturen er under -3 grader, med mindre de skal rett inn i en oppvarmet garasje igjen.