Verkstedtjenester

Jeg har problemer med Nissan-appen - kan dere hjelpe meg?

Du kan finne svar på de vanligste spørsmålene om Nissan-appen hos Nissan. Der kan du også få hjelp på telefon, chat og epost.

Hva slags betalingsmuligheter tilbyr dere?

Hos oss kan du betale med kort, vipps (alternativ gjennom nøkkeldrop-automat) eller med handlekonto fra Santander. Handlekonto kan du lese mer om her.

Hvor ofte burde man ta service på bilen?

For nye biler som fortsatt er innenfor nybilgaranti, må man ta service etter produsentens satte intervaller for at garantien skal gjelde. Dette intervallet varierer fra produsent til produsent, men er vanligvis hvert år eller et visst antall kilometer. Du kan lese mer om garanti på de forskjellige merkenes hjemmesider. For biler som er utenfor garantitid er det også viktig å ta jevnlig service for at det skal fortsette å være trygt å kjøre bilen. Du kan lese mer om service og våre tilbud for nye og eldre biler her.

Hvor mye koster EU-kontroll?

EU-kontroll koster kr 1390,-

Når må jeg ta EU-kontroll?

Biler med tillatt totalvekt under 7500 kg (de fleste personbiler og varebiler) må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter førstegangsregistrering.  Etter det må du ta EU-kontroll hvert andre år. Her kan du sjekke fristen på bilen din.

Hva kan dere utføre på dropin?

Vi tar dropin kl. 09-11 og kl. 12-14. Dette gjelder nøkkelbatteri, pæreskift og vindusviskere. Kontakt kundesenteret i forkant for mer informasjon (tlf 400 10 400).

Bilen varsler at nøkkelbatteri må byttes, må jeg bestille time ?

Nei, du trenger ikke time for dette. Vi tar dropin kl. 09-11 og kl. 12-14.

Utfører dere reparasjon/skifte av frontrute?

Ja, det gjør vi. Vi bruker kun frontruter som er tilpasset bilens sikkerhetssytemer og kalibrerer også alle kamera og sensorer som har behov for dette ved ruteskift. Time bestilles her  (https://service.bnh.no/) eller på telefon 400 10 400.

Jeg har mistet min nøkkel, hvordan bestiller jeg ny?

Nøkkel bestilles ved personlig oppmøte, husk vognkort og legitimasjon.

Jeg venter på en del, hvordan vet jeg at den har kommet?

Du får et leveringsestimat ved bestilling av del, så vil du motta en SMS når delen har ankommet lager. Ved delebestillinger med lang leveringstid sender vi deg ukentlig oppdatering.

Hvordan er prisene deres sammenliknet med konkurrenter?

Vi bruker prisverktøy fra våre leverandører for å sikre lik og konkurransedyktige priser.

Blir bilen mindre verdt etter en skade?

Når vi reparerer bilen din etter skade er den tilbake til samme styrke, sikkerhet og holdbarhet som før skaden. Vi reparer ihht fabrikantens anvisninger og dokumenterer stegene i prosessen.

Har dere spotrepair, ruteskift, pdr, rep. av frontlykter osv.?

Ja, vi har egne avdelinger som har spesialisert seg på dette og vil alltid tilby det dersom det er mulig.

Får jeg takst i forkant?

En fullstendig takst krever at bilen demonteres slik at vi får full oversikt og vil ikke kunne sendes i forkant. Taksten brukes normalt for at ditt forsikringsselskap skal godkjenne jobben.

Må jeg reise til dere for å vise skaden?

Nei, det kan du gjøre med vår funksjon «registrer skade».

Jeg har fått en skade, skal jeg ta det på forsikringen?

Der det er en motpart anbefaler vi alltid at det skrives skademelding og meldes forsikring.
Husk at en skade kan se liten ut, men likevel være omfattende. Det ser man først når alt er demontert. Meld det inn til forsikring og be oss om pris før vi starter, så kan du velge.

Når bør jeg ha nye dekk til bilen min?

Ved vanlig bruk (rundt 15.000 km. kjøring i året) bør man bytte dekk etter ca 6 år. Hos oss sjekker vi mønsterdybden på dekkene når vi skifter, slik at du alltid er sikker på at hjulene er klare for veien.

Når kan man senest endre/ avbestille verkstedtime?

Du kan endre eller avbestille time 24 timer før innleveringstidspunkt. Dette kan du gjøre her eller ringe oss på 40010400.

Jeg skal selge bilen min, hva skjer med serviceavtalen?

Serviceavtale følger bilen, og må utføres hos BNH.

Hvordan kan jeg vite om bilen min er klar?

Dersom du ikke har avtalt et spesifikt tidspunkt for henting får du en SMS om bilen er klar til henting før kl 16.00, alle biler er ferdig til 16.00 om ikke annet er avtalt.

Kjøp av bil

Hva skjer når jeg leverer tilbake leasingbilen?

Før tilbakelevering av bilen, vil Birger N. Haug foreta en takst og en gjennomgang av bilen sammen med deg. Dersom bilen har fått skader, har unormal slitasje, mangler service(er) eller verdien på bilen på annen måte er blitt forringet, vil dette bli belastet deg. Det samme gjelder kostnader for reparasjoner som kunne vært dekket av garantien.

Hva må jeg huske når jeg leverer leasingbilen?

Huskeliste for den dagen du skal levere bilen:
- Bilen din skal leveres inn rengjort utvendig og innvendig med både sommer- og vinterhjul.
- Hjulsett som ikke ble vurdert under taksten vil bli vurdert ved innlevering av bilen.
- Ta med alle papirer du har til bilen, inkl. vognmappe hvis denne ikke allerede ligger i bilen.
- Ta med løst tilbehør som følger bilen, f.eks. ekstra hjulbolter, ladekabler, NAVI-brikke ol.
- Ta med alle nøkler som følger bilen (normalt to sett) og evt. fjernbetjeningsnøkler (forvarmer).
- Ta med bagasjeromskjuler.
- Ta med refleksvest og varseltrekant.
- Rydd bilen for personlige eiendeler.
- Ta ut bombrikken og overfør den til din nye bil.
- Husk å vaske bilen så vi kan utføre en mottakskontroll.

Hvordan bestiller jeg prøvekjøring?

Bestill på nett eller ta kontakt med butikken du ønsker å prøvekjøre hos.

Hvor kan jeg hente ut bilen?

Bilen hentes ut hos forhandleren du kjøpte bilen av.

Hva gjør jeg hvis bilen stanser på veien?

Du har gratis veihjelp og assistanse alle årene i nybil-garantitiden, så fremt at du følger serviceintervallene på kjøretøyet.

Hvem melder fra til forsikringsselskapet?

Vi vil ordne forsikringen med selskapet du benytter.

Hva hvis jeg lurer på noe etter kjøpet?

Bare ta kontakt med selgeren eller kundesenteret vårt, så bistår vi gjerne!

Hva er leveringstid på bilen?

Selger vil følge deg opp i forhold til utlevering. Da avtaler dere et utleveringstidspunkt som passer dere begge.

Er det noe jeg må godkjenne?

Et par dager før utlevering, vil du få tilsendt en salgsmelding via Statens vegvesen. Du må da logge deg inn og godkjenne denne, slik at vi får registrert bilen på deg.

Hva gjør jeg med bombrikken jeg har i dag?

Du kan enten logge deg inn på Fremtind sine nettsider og endre kjøretøy eller ringe direkte til Fremtind, så omregistrerer de brikken for deg.

Hva må jeg huske på ved innbyttebilen?

Du vil få tilsendt en epost med alt du må huske på når du kommer inn med innbyttebilen. Det er blant annet:

• Bilen din skal leveres inn med både sommer- og vinterhjul. Hjulsettet som ikke var med på takst blir nå vurdert.
• Bilen din blir avregistrert og overført til oss, husk vognkort del 2.
• Ta med BankID brikke eller BankID mobil for avregistrering av bil hos Statens Vegvesen.
• Ta med alle papirer du har til bilen, samt vognmappe hvis denne ikke allerede ligger i bilen.
• Ta med løst tilbehør som skal følge bilen, f.eks. ekstra hjulbolter, ladekabler ol.
• Ta med alle nøkler som skal følge bilen (normalt to sett).
• Ta med bagasjeromsskjuler/hattehylle.
• Ta med navigasjons-CD/-DVD.
• Ta med refleksvest og varseltrekant.
• Rydd bilen for personlige eiendeler.
• Ta ut eventuell bombrikke og overfør den til ny bil.
• Husk å vaske bilen så vi kan utføre en mottakskontroll

Hvordan foregår betaling?

Betalingen kan gjøres på to måter. Ved finansiering vil du få tilsendt låne/leasing-dokumenter elektronisk. Ved egenkapital eller kontant betaling, vil du få tilsendt mail med betalingsinformasjon. Betalingen gjøres et par virkedager i forkant av utleveringen.

Skade

Blir bilen mindre verdt etter en skade?

Når vi reparerer bilen din etter skade er den tilbake til samme styrke, sikkerhet og holdbarhet som før skaden. Vi reparer ihht fabrikantens anvisninger og dokumenterer stegene i prosessen.

Har dere spotrepair, ruteskift, pdr, rep. av frontlykter osv.?

Ja, vi har egne avdelinger som har spesialisert seg på dette og vil alltid tilby det dersom det er mulig.

Får jeg takst i forkant?

En fullstendig takst krever at bilen demonteres slik at vi får full oversikt og vil ikke kunne sendes i forkant. Taksten brukes normalt for at ditt forsikringsselskap skal godkjenne jobben.

Må jeg reise til dere for å vise skaden?

Nei, det kan du gjøre med vår funksjon «registrer skade».

Jeg har fått en skade, skal jeg ta det på forsikringen?

Der det er en motpart anbefaler vi alltid at det skrives skademelding og meldes forsikring.
Husk at en skade kan se liten ut, men likevel være omfattende. Det ser man først når alt er demontert. Meld det inn til forsikring og be oss om pris før vi starter, så kan du velge.

Leiebil

Forespørsel gjennom bnh.no/bilutleie

Vår responstid er normalt ett døgn. Ved forespørsel utenfor normal kontortid besvares henvendelsen påfølgende virkedag.

Avbestillingsgebyr

Frist for avbestilling er senest 24 timer før avtalt hentetidspunkt. Avbestillingsgebyr er 20 % av avtalt leiesum, eller minimum kr. 250,-. Alle bestillinger er bindende.

Forsikringsleie – hvor lenge kan jeg ha leiebilen?

Hvis du har leiebil ifm at din egen bil er på verkstedet og forsikringen din dekker leiebil, så bestemmes hvor lenge du kan ha leiebil ut fra forsikringsavtalen din. For å ha krav på leiebil må du ha mottatt skadenummer i din sak. Dette fås når du melder skaden – du kan da også be om informasjon ifm dekning på leiebil. Forsikringsselskapet er de som betaler for leien og dekningen bestemmer hvor lenge, og hvor stor, leiebil du kan ha. Om du henter ut leiebil før verkstedet har begynt på bilen din og/eller beholder leiebilen etter dine inkluderte dager er brukt opp vil overskytende kostnad dekkes av deg – om ikke annet er avtalt. Bompasseringer og drivstoff dekkes av deg.

Fritak for bompasseringer

BNH Bilutleie har ikke mulighet til å søke om fritak for bompasseringer for våre leiebiler, for leier lenger enn 20 dager må du ta kontakt med BNH Bilutleie for hjelp til bytte av bombrikke.

Når kan jeg hente og levere leiebilen?

Leiebil kan hentes innenfor våre åpningstider som er mandag til fredag kl 07:00 – 17:00 (i høytider kan andre åpningstider gjelde). Leie vil gjelde fra reservert hentetidspunkt og teller leiedøgn pr 24 t fra da. Om bil ikke er reservert på forhånd vil leie gjelde fra hentetidspunkt, men vær obs på at tilgjengelighet da kan variere. Ved levering etter 24 t etter klokkeslettet for henting vil nytt leiedøgn påløpe. Ved levering utenom åpningstid blir leiebil registrert som innlevert følgende virkedag. NB. leietaker er ansvarlig for bilen frem til registrert innlevering.

Viltpåkjørsel

Om du har kjørt på vilt eller andre dyr er det viktig at du tar kontakt med politiet umiddelbart. De vil håndtere saken videre med Viltnemda. Dette har relevans ifm forsikringsbetingelser og utbedring av eventuelle skader på leiebilen. Det er naturligvis viktig at det fylles ut skademelding så fort som mulig.

Glasskade

Steinsprang eller hendelser som forårsaker hakk eller sprekk i ruta vil medføre en egenandel på 3000,- dersom ruten må byttes. Om du har fått en skade i frontruten ber vi deg ta kontakt med oss snarest. Enkelte skader vil kunne utbedres langt rimeligere om man reparerer de før de utvikler seg.

Skader og egenandel

Ved uhell eller ulykke må skademelding fylles ut. Skademelding finner du i hanskerommet på alle våre leiebiler. Om det er en motpart innblandet må begge fylle ut skademelding. Hvis motpart er ansvarlig vil egenandelen falle bort. Om ingen motpart har meldt ansvar, eller det ikke er noen, vil det påløpe en egenandel. Kostnaden vil bestemmes ut fra kontraktsfestet egenandel og/eller skadens omfang/kostnad. Se leiebetingelser her for mer informasjon.

Kan vi være flere sjåfører på leiebilen?

Ja, det er ikke noe problem. Så lenge alle sjåfører har gyldig førerkort er dette uproblematisk for oss, men vær obs på at det er du som leietaker (som har signert leiekontrakt) som står som ansvarlig om noe skulle skje.

NB: Øvelseskjøring er ikke tillatt.

Jeg skal levere elbilen min på verkstedet og ønsker el-leiebil

Vi er gledelig behjelpelige med å gi deg tilsvarende, eller annen ønsket biltype, når du måtte trenge det, men gi gjerne beskjed om ditt leiebilbehov ved bestilling av verkstedtime. Om det er under en uke fra du bestiller leiebil kan vi ikke garantere ønsket biltype og bil, men vi er fleksible og løser det meste!

Bompasseringer og drivstoff

Leiebilen utleveres med full tank. Om bilen ikke er fylt opp ved innlevering belastes leietaker 20 % av drivstoffkostnad i servicegebyr. Elbiler leveres med minimum 75 % SOC. Lavere batterinivå blir belastet med 150,-.  Bompasseringer generert under leieforholdet vil belastes.

Hvor langt kan jeg kjøre?

I utgangspunktet er det inkludert inntil 50 km pr leiedøgn. Dvs. du kan kjøre 50 km x antall leiedøgn under leieforholdet ditt. Overkjørte km belastes med kr. 2,- pr km. Ved andre leieforhold kan andre betingelser forekomme. Inkludert km vil være spesifisert på din leiekontrakt.
Vi besvarer gjerne forespørsler fra deg om du har behov for å kjøre lengre.

Kan man kjøre i utlandet med leiebilen?

Ja, men med enkelte begrensninger. Gi oss beskjed om hvor du ønsker å kjøre i forkant. Vær obs på at dette kan gi uforutsette kostnader ifm inkludert kjørelengde og bompasseringer.

Er det lov å øvelseskjøre med leiebilen?

Nei, det er dessverre ikke tillatt å benytte våre leiebiler til øvelseskjøring.

Jeg fikk en annen bil enn den jeg reserverte

Vi bekrefter en bilstørrelse når du booker bil og vi kan også bekrefte spesielle egenskaper som automatgir eller 4×4. Innenfor disse kriteriene må vi levere, men fleksibiliteten i bilparken vår er viktig, derfor kan det inntreffe at du får en annen modell enn det du så for deg da do booket. Du vil aldri bli tilbudt en mindre bil uten avtale på forhånd.

Jeg har innlevert leiebilen, men ikke fått tilbake depositum

Ved utlevering av leiebilen kortreservasjon, se punkt over! Når leiebilen er innlevert må vi vente minimum 3 dager før vi kan avslutte kontrakten og belaste ditt kort. Dette er fordi det er litt treghet i systemet med innlesning av bompasseringer. Når kontrakten avsluttes blir kortreservasjonen slettet og depositum frigjort. Normalt kan dette ta 5 virkedager. Dersom vi har belastet et beløp som er over avtalt leiesum eller forhåndsreservasjon har dette en sammenheng med tilleggsutgifter knyttet til leieforholdet som sådan. Dette kan skyldes manglende drivstoff, overkjørte kilometer eller uforutsette bompasseringer. Skulle det oppdages skader etter innlevering vil vi uansett ta kontakt med deg.

Hvorfor foretar vi kortreservasjon?

Ved utlevering av leiebil foretar vi en kortreservasjon på ditt bank- eller kredittkort. Vi reserverer en sum (leiekostnad + depositum). Dette er ikke en belastning, men en preautorisasjon for at vi skal kunne belaste leiekostnad og eventuelt drivstoff og bompasseringer etter endt leieforhold. Depositumets størrelse bestemmes av type leieforhold.

Hva kreves for å leie bil?

For å leie bil må du ha gyldig førerkort og et bank- eller kredittkort (VISA/Mastercard). Det er ingen nedre aldersgrense, men fører må ha hatt førerkort i minimum 2 år. Egne vilkår for Birger N. Haugs kunder.