Alt om elbil

Ta kontakt

Kjøpe elbil hos Birger N. Haug

Er du på utkikk etter elbil? Vi har et stort utvalg av både nye og brukte elbiler i alle størrelser og prisklasser, og vi hjelper deg gjerne med å finne den som er rett for deg – uansett om du trenger en romslig familiebil eller en snerten bybil til kortere turer.

Se kampanjer

Vi kan elbil

Hos Birger N. Haug er du i trygge hender når du kjøper elbil. Vi har nemlig mer erfaring med elbil enn de fleste. Allerede i 2010 solgte vi vår første Nissan LEAF, og siden den gang har nærmere 14 000 biler rullet ut av butikkene våre. I 2020 hadde vi æren av å utlevere Nissan LEAF nummer 500 000 i verden til en av kundene våre – og vi fortsetter å spre miljøvennlig kjøreglede til det norske folk!

Stort utvalg av nye og brukte elbiler

Vi er opptatt av å gi deg valgfrihet. Derfor forhandler vi både nye og brukte elbiler fra merkene Nissan, Hyundai, Subaru, MG og Maxus. Kanskje du trenger en sterk firehjulstrekker med stort bagasjerom for turene på hytta? Eller en praktisk familiebil som løser hverdagslogistikken? Vi har elbiler for alle behov og livssituasjoner – både SUV, sedan, stasjonsvogn og varebil. Bli kjent med elbil-utvalget vårt her. Kanskje finner du akkurat den du er på jakt etter?

Se våre elbiler her

Brukt elbil – smart, sikkert og enkelt

Vurderer du å kjøpe brukt elbil? Det er et smart valg, både for miljøet og lommeboka! Ikke bare får du bilen til en rimeligere pris enn om du skulle kjøpe den ny, du slipper også å tenke på lang leveringstid. Hos oss kan du velge mellom en rekke merker og modeller, uansett hvilket budsjett og behov du har. Og for å gjøre det enklere for deg, har vi delt inn bilene i to kategorier – Premium og Outlet. Premiumbilene er nesten nye, med garanti og servicehistorikk, mens Outlet-bilene er selges som de er og til en lavere pris. Det skal være sikkert å kjøpe brukt elbil hos oss. Derfor får alle våre brukte elbiler en grundig gjennomgang før salg.

Sjekk ut brukte elbiler

Utstyr til elbil

Hengerfeste er viktig for norske bileiere! Men inntil ganske nylig var det få elbiler som hadde mulighet for montering av dette. Nå leveres stadig flere modeller med høy batterikapasitet og fullverdig hengerfeste. Det betyr at du ikke lenger må finne frem bensinbilen når du skal frakte hageavfall eller bygningsmaterialer. Men husk at de samme reglene for kjøring med tilhenger gjelder for elbil som med «vanlig bil», så sørg for å sjekke dette nøye før du legger ut på veien. Ønsker du deg en elbil med hengerfeste? Snakk med oss om hvilken modell du bør velge.

Lading av elbil

Har du kjøpt elbil og lurer på om du burde installere en hjemmeladestasjon? Da er svaret ja! For selv om du i utgangspunktet ikke trenger noe mer enn en vanlig stikkontakt for å lade elbilen din, fraråder vi dette. En hjemmelader er dimensjonert for å tåle høy belastning over tid – slik at du kan lade bilen din raskt og sikkert.

Les mer om hjemmelader

Service på elbil

Også elbiler trenger service – helst hvert år! For selv om motoren er elektrisk, har bilen mange av de samme delene som en bensin- eller dieselbil, som kjøleanlegg, bremser, drivaksler og hjuloppheng. Jevnlig service er den viktigste garantien for en sikker kjøretur, og gjør dessuten at bilen din holder seg bedre i verdi. Når du tar elbilen din til service hos Birger N. Haug, kan du være sikker på at den blir ivaretatt på beste måte. Vi har sertifiserte mekanikere med lang erfaring og spesialkompetanse på elbil – og som en av få forhandlere i Norge har vi et spesialverksted for batteribytte.

Les mer om service

Lyst på ny elbil? Kontakt oss i dag!

Kontakt Nybil

Ofte stilte spørsmål

Hva er regler for lading av elbil?

Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 "Forsyning av elektrisk kjøretøy" som er gjeldene ved lading av elektriske kjøretøy.

Her er noen hovedpunkter:

  • Ladeuttaket skal være beskyttet av et overspenningsvern
  • Allment tilgjengelige ladeuttak skal være Type2 kontakt
  • Kravet til dedikert kurs er videreført, men hvis det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje kan dette monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold. Dette gjør det enklere å montere en ladestasjon uten å måtte grave ned ny kabel etc.
  • Lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs.
  • Individuelt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.: jordfeilbryter Type B eller kombinasjon med Type A/F og utstyr for detektering av DC feilstrømmer (6mA)
  • Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
  • Skjøteledning skal ikke benyttes

Hvor mye koster det å lade elbil hjemme?

Prisene for strøm varierer gjennom året og fra leverandør til leverandør, og dermed varierer også pris. Normalt regner vi en snittpris på 1 krone per kWt som går inn i batteriet (omtrent 90 % av strømmen går inn, mens effektivitetstapet er på ca.10 %). Prisen per mil i en elbil som bruker 1,4 kwt/mil blir altså kr.1,40.

Hva koster hurtiglading?

Prisene for hurtiglading varierer fra leverandør til leverandør og kapasiteten til hurtigladeren. I tillegg lades bilens batteri saktere jo fullere det blir, og det går saktere når batteriet er kaldt. Det betyr at dersom du kun betaler per kWt, tar lenger tid å lade til samme pris, mens det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å fylle helt opp hvis du også betaler per minutt. Det lønner seg å benytte en RFID-brikke eller en app for å aktivere hurtigladestasjonen du skal bruke. For å gjøre det må du vanligvis registrere deg som kunde hos hver enkelt av stadig flere leverandører.

Hvordan er verditapet på elbil i forhold til fossilbil?

Elbiler har nok et lavere verditap enn fossilbiler da denne drivlinjen er mest populær i det Norske markedet. Modelltype og km. stand er vel så viktige faktorer.

Hvor mye kan levetid på batteriet tape seg innenfor garantitiden?

Batteriet i elbiler har vist seg å ha lenger og bedre levetid enn antatt. Garantien er at batteriet skal ha minimum 70 % av maks kapasitet, ved utløp av garantien.

Hva er prisforskjellen i drift mellom elbil og fossilbil?

Elbiler har rimeligere takster i de fleste bomstasjoner, men differansen varierer. Forsikring er hovedsakelig priset etter type bil og eiers historikk og ikke drivlinje på bilen.

Hvor mye taper elbilens rekkevidde seg på vintertid?

Det er avhengig av temperatur, kjørestil og topografi, men man kan regne med mellom 10 og 30 % reduksjon.

Er WLTP rekkevidden reell, hvor langt kommer jeg egentlig?

Den er reell men kan avvike positivt eller negativt avhengig av temperatur, kjørestil og topografi.

Hvor mye koster det å lade elbilen hjemme?

Det koster strømprisen inkludert nettleie pr. kW/t ganger antall kW/t som du lader batteriet med. Strømprisen, størrelsen på bilens batteri og % av dette som skal lades, gir riktig indikasjon.