Har du nettopp kjøpt din første elbil? Eller eier du allerede en elbil som du vil lære mer om? Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om lading av elbil samt noen nyttige tips.
23-02-21

Lading av elbil

To ulike kabler

Elbilen din kommer gjerne utstyrt med to ulike kabler – én for type 2-koblinger og én for lading fra vanlig stikkontakt. Type 2-kabelen er til ladestasjoner og lader bilen fortere enn fra et ordinært strømuttak.

Hvordan lader du hjemme?

De aller fleste elbil-eiere lader bilen hjemme, og det gjøres tryggest med en fastmontert ladestasjon. Dette er den sikreste og raskeste måten å gjøre det på. Det er også en god investering i boligen din hvis den en dag skal selges. Stikkontakt anbefales kun som nødløsning når du ikke har en vegglader tilgjengelig.

Lading av elbil hjemme med ladeboks

Type 2 er den vedtatte standarden for elbilladekontakter i Europa, og har en rekke fordeler fremfor lading på vanlig stikkontakt. Den er trygg, pålitelig og stabil. Hastigheten på ladingen avhenger av effekten på ladestasjonen og hvor mye ombordladeren i din elbil kan ta imot. På mange elektriske biler dreier det seg om opptil 7,2 kW, mens noen kan lade på opptil 11 kW dersom du har 3 fas anlegg tilgjengelig. Det betyr i praksis at dersom ladeboksen kan levere minst 7,2 kW, så vil batteriet i elbilen fylles opp med ca.7 kWt hver time. Hvis bilen har et gjennomsnittsforbruk på for eksempel 1,4 kWt per mil vil du altså lade nok strøm på én time til å kjøre ca.50 kilometer. Du kan lese mer om fordelene med hjemmelader her. Det er det elektriske systemet i huset ditt som legger føringene for hvor kraftig ladeboks det er forsvarlig å sette opp. Ta kontakt med elektriker for en befaring før du bestiller en fastmontert ladestasjon.

Mann setter elbil på lading
Lading av elbil 1

 

Lading av elbil hjemme med stikkontakt

Stikkontaktene du har hjemme er mest sannsynlig ikke dimensjonert for den høye, vedvarende belastningen over tid som lading av elbil krever. Av den grunn stilles det strenge krav til kontakten som brukes til lading av elbil.

Dersom du skal lade jevnlig fra en stikkontakt må den ha en egen kurs (unntak for frittliggende privat garasje) med maks 10A sikring og jordfeilbryter type B. Det er ikke tillatt med lading av elbil på over 10 ampere. Selve kabelen er utstyrt med en kontrollboks som styrer strømmengden som sendes til bilen. Vi anbefaler å henge ladekladden på en krok, slik at stikkontakt og støpsel spares for belastningen.

En bør absolutt ikke bruke skjøteledning hvis ladekabelen er for kort eller kontakten ikke passer. Det øker risikoen for elektrisk sjokk og brann ved isolasjonsskade, kortslutning og overbelastning. Mer om dette hos DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap). Lading av elbil på 10 ampere hjemme gir rundt 2 kWt til batteriet per time. Med andre ord ville bilen i eksemplet ovenfor kun ladet nok til å kjøre 14 kilometer etter én time.

Hvor mye koster det å lade hjemme?

Prisene for strøm varierer gjennom året og fra leverandør til leverandør. Normalt regner vi en snittpris på 1 krone per kWt som går inn i batteriet (omtrent 90 % av strømmen går inn, mens effektivitetstapet er på ca.10 %). Prisen per mil i en elbil som bruker 1,4 kwt/mil blir altså kr.1,40.

Offentlige ladestasjoner

Offentlige ladestasjoner leverer som regel 16A/3,6 kW. Med andre ord kan du gå utifra at du hver time får ladet strøm tilsvarende 26 km kjøring med vår eksempel-bil som har et snittforbruk på 1,4 kwt/mil. Dersom du skal på en lengre shoppingtur og kjøpesenteret har 7 eller 11 kW-lading tilgjengelig får du faktisk ladet opp en betydelig rekkevidde innen du er tilbake fra handleturen og cafébesøket.

Hurtiglading

Hva er hurtiglading? Hurtiglading gir deg muligheten til lading av elbil når du er ute på langtur. Normalt tar et slikt ladestopp 20–40 minutter avhengig av hvor mye strøm du trenger. Med andre ord er det akkurat passe til å strekke litt på bena og ta seg en matbit eller en kopp kaffe.

Hva gjør jeg på ladestasjonen?

Når du kommer frem til en hurtiglader, vil du se at den ofte har to ulike kabler: én for lading med CCS-kontakt og én med ChaDeMo-kontakt. Benytt den kontakten bilen din er beregnet for. Når du har funnet ladekabelen du skal bruke, må du aktivere stasjonen. Dette kan du enten gjøre med din ladebrikke som fulgte med bilen eller ved hjelp av andre tilgjengelige løsninger som en app eller SMS. Koble til kabelen, start lading av elbil, og unn deg en liten pause.

Hva koster hurtiglading?

Prisene for hurtiglading varierer fra leverandør til leverandør og kapasiteten til hurtigladeren. I tillegg lades bilens batteri saktere jo fullere det blir, og det går saktere når batteriet er kaldt. Det betyr at dersom du kun betaler per kWt, tar lenger tid å lade til samme pris, mens det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å fylle helt opp hvis du også betaler per minutt. Det lønner seg å benytte en RFID-brikke eller en app for å aktivere hurtigladestasjonen du skal bruke. For å gjøre det må du vanligvis registrere deg som kunde hos hver enkelt av stadig flere leverandører.

Hurtiglading i Norge

I Norge er vi så heldige at det har blitt bygget ut et stort antall hurtigladestasjoner. Sør i landet er det sjeldent langt til neste ladestasjon, samtidig som at det nå er fullt mulig å ta turen helt opp til Honningsvåg i nord. Når du planlegger en langtur, kan det være et godt hjelpemiddel å benytte apper som hjelper deg med planleggingen. Vi har god erfaring med A Better Routeplanner. Dette er et godt verktøy for elbileiere, da ruteplanleggeren inkluderer høydeforskjeller, fartsgrenser og data for samme bilmodell som du kjører, i beregningen av rekkevidde, gjenstående batterikapasitet og optimale steder for en ladepause.

Hvor fort går hurtiglading?

Det er mange faktorer som påvirker hastigheten til lading av elbil på hurtiglader:

  • Kapasiteten til ladestasjonen – En 50 kW ladestasjon leverer i praksis opptil 45 kW så sant bilen kan ta det imot. Når batteriet nærmer seg full kapasitet, vil mengden strøm som tas imot være betydelig lavere.
  • Det fins også lynladestasjoner som kan levere fra 150 til 350 kW. Her vil du imidlertid oppleve at bilen begrenser inntaket vesentlig i forhold til lynladerens maksimumskapasitet.
  • Kapasiteten til bilens batteri – Det kan gå like raskt å lade et stort som et lite batteri, det er ladehastigheten til bilen det kommer an på og kan være forskjellig fra modell til modell avhengig av teknologien som benyttes i batteriene.
  • Temperatur – Hastigheten på hurtigladingen er svært følsom for temperatur. Et kaldt batteri har økt indre motstand, så det vil være mer tidkrevende å lade bilen en kjølig vinterdag enn midt på sommeren.
  • Batteristatus – Et nesten tomt batteri som i tillegg holder god driftstemperatur vil gi maksimal ladehastighet, mens et batteri som nettopp har passert et ladenivå på 80 %, kan bruke like lang tid på de siste 20 % som den brukte på de første 70 %. Av den grunn er det god ladeskikk å avslutte hurtigladingen ved 80 %.

Lynlading

Ikke alle biler kan utnytte lynladestasjoner fullt ut. Det er bilens kapasitet til å motta strøm som styrer dette. Det kommer serieproduserte biler nå med 800-volts batterisystem. Det lader superraskt og gir høy ytelse over lang tid. Eksempelvis vil biler som leveres med 800-volts batterisystem og har støtte for opptil 220 kW vil kunne oppnå svært raske ladehastigheter. Ladehastigheten holder seg også jevnt høyt gjennom hele ladingenperioden. Dermed vil en slik bil kunne lade fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter.