Riktige vinterdekk er avgjørende for et godt veigrep og god sikkerhet. Det kan være vanskelig å vite hva man skal se etter.
08-09-22

Vinterdekk

Velg vinterdekk tilpasset norske vinterveier

Kravene til vinterdekk varierer i ulike deler av verden og markedet for vinterdekk er derfor delt inn i fire ulike konsepter hvor dekkene er tilpasset de ulike vær- og føreforholdene. Det nordiske konseptet er tilpasset norske vinterveier og Birger N. Haug anbefaler denne typen vinterdekk for alle som skal kjøre bil i Norge vinterstid.

Store forskjeller i bremselengde

I Norden er det viktig at et vinterdekk gir sidegrep på islagte og svingete veier. Et godt grep på is og  våt asfalt samt gode egenskaper på barmark er også viktig. Disse egenskapene oppnås med en optimal kombinasjon av riktig gummiblanding, dekkmønster og skarp skulder. Dette er spesielt viktig for piggfrie dekk. Tegningen under illustrerer variasjon i bremselengde med de ulike vinterdekkene. Her er det enorme forskjeller.

Helårsdekk er uegnet for norske forhold

Helårsdekk er i praksis sommerdekk med et grovere mønster (merket M+S for "Mud and Snow). Dekkene har i tillegg en gummiblanding som ikke er egnet for nordiske vintre og NAF slår fast at helårsdekk ikke er noe alternativ for norske forhold.

Hold øye med mønsterdybden

Mønsterdybden i dekkene er en viktig faktor da den påvirker hvordan dekkene oppfører seg på veien. Vår anbefaling på mønsterdybde på vinterdekk er minimum 4 mm. Minimumskravet ligger på 3 mm. Kjører du med mønster under dette risikerer du bot og prikker i sertifikatet.

 

Pass på alderen på dekkene

Alder påvirker dekkene til bilen din, og vår anbefalning er å skifte ut dekkene hvert femte år. Dette skal gjøres uavhengig av mønsterdybde og bruk.

Kjente merkevarer

Birger N. Haug forhandler kun kvalitetsdekk fra flere kjente dekkprodusenter. Ta kontakt med din nærmeste avdeling så hjelper vi deg med å finne riktige dekk til ditt bruk.

Huskeliste

  • Kjøp dekk tilpasset de forholdene du skal kjøre på
  • Sjekk mønsterdybden
  • Sjekk lufttrykket