Dessverre er det ikke alle som husker å overholde nødvendig service på bilen. Det kan ha flere uheldige konsekvenser.
20-04-22

Slik unngår du å miste garanti og reklamasjonsrett på bilen din

Hos de aller fleste bilmerker er det en forutsetning at bilservice overholdes for at man skal kunne beholde garanti og reklamasjonsrett. Normalt må servicen utføres innenfor visse tidsrammer. Venter du for lenge kan du risikere å miste garantien, helt eller delvis. Vi hjelper deg gjerne med å overholde fristene, så du kan bruke tid og penger på andre ting.

 

Hvor ofte må du ha service for å beholde garanti og reklamasjonsrett?

Alle biler har behov for vedlikehold, nye som gamle. Derfor har de ulike bilfabrikkene et spesifikt serviceprogram som anbefales til de ulike modellene. Er du flink til å følge de angitte anbefalingene, er det ikke utenkelig at du kan spare deg for en hel del unødvendige kostnader.

Hvor ofte man må ha service på bilen baseres gjerne på tre faktorer; hvilken biltype det er, hvor gammel den er, og hvor langt den har kjørt. Dersom du kjører omtrentlig 15 000 km i året, trenger du som oftest ikke å ta bilen med på service mer enn én gang årlig. Kjører du over 20 000 km i året bør du ta bilen med på service oftere.

Hva kontrolleres på service?

Hva som skal kontrolleres på service, avhenger blant annet av bilmerke og modell. Standard kontroll består gjerne av gjennomgang av bilens elektroniske logg, software, understell, eksosanlegg, bremser og motor. Det er mer som sjekkes, men i grove trekk kan kontrollen oppsummeres som 20-40 kontrollpunkter med fokus på driftssikkerhet, trafikksikkerhet og forutsigbarhet.

Bør man bruke merkeverksted?

Det kan være lurt å ta service på et merkeverksted som har fagfolk med spisskompetanse på akkurat din bil. En elbil, for eksempel, vil på samme måte som en PC, ha behov for å oppdateres for å fungere best mulig. Denne type service er det kun merkeverksteder som kan utføre, og derfor sørger vi alltid for å sjekke om bilen har den nyeste programvaren og oppdaterer der det er behov. For oss er det en naturlig del av jobben.

Mobilitetsgaranti og veihjelp

Skulle uhellet være ut og at du trenger veihjelp trer mobilitetsgarantien fra produsenten inn. Mobilitetsgarantien sikrer assistanse og veihjelp ved stans og uhell langs veien, og er gyldig til neste foreskrevne serviceprogram. En forutsetning for mobilitetsgaranti er at bilen din har fulgt foreskrevet serviceprogram og anbefalte reparasjoner. Les mer om garanti og mobilitetsgaranti fra NissanMGHyundai, BYD, SubaruMaxusIsuzu.

Unngå unødvendige kostnader

At en elektrisk bil ikke har det samme behovet for service som en bensin- eller dieselbil, er en myte som nødvendigvis må avkreftes. Ser man bort i fra motor og bensintank, har elbiler og fossildrevne biler nemlig omtrent de samme komponentene, og alle disse trenger vedlikehold. De fleste serviceprogram vi tilbyr hos oss inneholder derfor demontering, rens og smøring av bremser. Vår erfaring tilsier at dette bør gjøres årlig i det nordiske klimaet, og venter man for lenge kan bremsene begynne å miste effekt eller ruste. Da må de kanskje byttes – til en betydelig høyere pris.

EU-kontrollen - kun et øyeblikksbilde av bilens tilstand

Mange vil tro at EU-kontroll kan erstatte service. Dette stemmer ikke. En EU-kontroll sier kun noe om bilens tilstand der og da, og gir ikke et nøyaktig bilde på driftssikkerhet, vedlikeholdsbehov eller hva som kan skje om noen uker. For eksempel vil ikke væsker, oljer eller reimer, som har kortere levetid enn bilen, sjekkes eller byttes. Derfor kan du i våre verksted få kombinert EU-kontroll og enkel kontroll (sikkerhetssjekken) som sier noe om fremtidige behov for de ulike komponentene.

Prioriter sikkerhet og utnytt garantien maksimalt

For å at vi skal kunne oppdage eventuelle feil eller mangler så tidlig som mulig, er det en stor fordel dersom du som bileier passer godt på vedlikeholdet av bilen din. Følger du med på fristene som er angitt av produsent, kan vi gjøre oppgraderinger og tiltak der det er behov for det, og du kan slippe mulig dyre følgeskader. Det er nemlig slik at bilprodusenten ikke dekker noe som er ødelagt, hvis skaden oppstår som følge av manglende vedlikehold. For eksempel er oljeskift viktig, fordi utslitt olje vil kunne medføre økt slitasje på motorens bevegelige deler, og påføre betydelige kostnader.

Mekaniker utfører service på bilen

Kjøpe eller selge eldre biler

Dersom du skal kjøpe eller selge en bruktbil, kan det være lurt å sjekke at alt av nødvendig service og vedlikehold er overholdt og gjennomført. På den måten slipper du kjedelige økonomiske overraskelser, samtidig som at det blir lettere for deg å følge med på annenhåndsverdi i bilen.

Alternativt serviceprogram for eldre biler

Har man en eldre bil med utgått garanti, er det ikke lenger en forutsetning at man ved service må følge produsentens anbefalte serviceprogram. Derfor tilbyr Birger N. Haug alternative serviceprogram der det er større grad av valgfrihet på hvilke punkter som skal kontrolleres. Med sikkerhet som høyeste prioritering, kan vi anbefale det beste programmet for deg og din bil, basert på bilmerke, modell, bilens alder og antall kjørte kilometer. Ønsker du at bilholdet skal være så kostnadseffektivt som mulig, kan du snakke med verkstedet ditt om hva som er best med tanke på driftssikkerhet og trafikksikkerhet, og hva som kan utsettes.

Du som bileier har ansvar

I Norge er det ingen regler som tilsier at service må utføres hos merkeverksted. Likevel er det viktig å huske på at service må utføres og dokumenteres i henhold til fabrikantens serviceprogram for å beholde garanti og reklamasjonsrett. I eventuelle garanti- og reklamasjonssaker er det nemlig du som bileier som må sørge for å ha all nødvendig dokumentasjon. Dersom man er uheldig og mister garanti og reklamasjonsrett på bilen enten helt eller delvis, kan man ende opp med å måtte dekke eventuelle kostnader selv dersom noe skjer.

Reklamasjonsrett

Hva som gjelder reklamasjonsrett begrenses denne vanligvis til fem år. Det betyr at du som forbruker, selv om du har kjøpt en bil med kortere garantitid, vil ha rett på fem års reklamasjonstid. Dette gjelder kun dersom du har kjøpt bil av en profesjonell bilforhandler.

Vi kan hjelpe deg

Vi vet at det i en travel hverdag ikke alltid er like lett å huske alt som må gjøres og følges opp til enhver tid. Derfor gjør vi det enkelt for deg å bestille service på bnh.no, på chat eller telefon dersom det passer best. Når service er bestilt, følger vi opp med påminnelse via e-post, slik at det eneste du trenger å gjøre er å rulle inn i et av våre verksteder innen den angitte fristen, og vite at du blir tatt godt vare på.

 

Lurer du på noe angående service, garanti og reklamasjonsrett? Ta kontakt med din lokale Birger N. Haug-butikk eller vårt kundesenter på telefon 400 10 400.

 

HER FINNER DU OSS