Det første spørsmålet som dukker opp om elbiler om vinteren handler om rekkevidde. Hvorfor er rekkevidden på elbil kortere om vinteren?
29-01-24

Rekkevidde på elbil om vinteren

Hvorfor er rekkevidden på elbil kortere om vinteren?

WLTP-rekkevidde, eller «Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure» er en standardisert kjøretest som ble innført i 2017,  der bilene kjøres i forskjellig type terreng og med bestemte fart, stopp og start-frekvenser. Dette gir et bilde av bilenes rekkevidde i forhold til hverandre. Men WLTP-tester utføres i 23 grader celcius, og bilene har derfor ikke behov for å skru på varme i kupé, batteri og frontrute. Det har man derimot om vinteren i Norge!

I forhold til fossilbiler, som får «gratis» varme fra motoren når den kjører, kan denne kontrasten i rekkevidde mellom sesongene bli stor. En fossilbil bruker drivstoffet til å drive motoren, og bi-effekten er at motoren igjen hjelper til å varme opp både frontruta og kupeen året rundt. Elbilmotoren blir ikke like varm, og bilen må derfor bruke av batteriet for å varme opp kupé og frontrute. Det er stor variasjon på hvor effektivt biler med og uten varmepumpe varmes opp - varmpepumpe varmer opp bilen mer effektivt, og vil dermed bruke mindre av batterikapasiteten på dette. Oppvarmingen av bilen er hovedgrunnen til at rekkevidden om vinteren betraktelig lavere enn om sommeren, når behovet for oppvarming av bil og batteri ikke er like stort.

Hva kan du gjøre for å få lengst mulig rekkevidde på vinteren?

MG ZS EV vinter

1. Forvarming av batteriet før kjøring og lading. Et elbilbatteri må varmes opp for å fungere optimalt, og dette skjer automatisk hver gang du starter bilen eller starter lading. Om bilen ikke er plugget i, vil denne energien tas fra batteriet. Derfor lønner det seg å forvarme bilen mens laderen fortsatt står i, før du skal kjøre. På de fleste elbiler kan du skru på dette direkte fra mobil-appen. Når du skal lade bilen, er det også lurt å starte forvarming av batteriet først, slik at selve ladingen går fortere. Du kan lese mer om lading og hjemmeladere her.

2. Det er forskjell på lange og korte turer når det kommer til rekkevidde. Fordi bilen bruker batteriet til oppvarming av bilen når den starter opp, vil mange små kjøreturer om vinteren resultere i betydelig mer batteribruk enn én lang tur der bilen bare varmes opp én gang.

3. Dekktrykk påvirker rekkevidde. Når dekktrykket er for lavt, vil friksjonen mellom dekk og vei øke, og rekkevidden minske. Sjekk helst dekkstrykket en gang i måneden om vinteren (og spesielt rundt store temperaturendringer). Husk at når det blir kaldere komprimeres lufta i dekkene, og trykket synker. Derfor kan det som var perfekt dekktrykk i går, plutselig være for lavt i dag. Riktig dekktrykk øker også holdbarheten på dekkene dine! Du kan lese mer om dekk, og bestille nye dekk, her.

Hva hvis bilen min har unormalt lav rekkevidde?

Når du skal bedømme om bilen fortsatt har god rekkevidde eller om det kan være noe feil, er det viktig å ikke bare se på antatt gjenstående kilometer. Gjør en test og kjør bilen fra 100% til 10% batteri gjenstår, og se hvor mange kilometer du faktisk har kjørt. Det er også viktig å se på sitt eget kjøremønster og topografien man selv kjører bilen i, da dette kan være forskjellig fra det som blir brukt i WLTP-testene. Om bilen har unormalt lav rekkevidde utover disse parametrene kan det være noe i veien med batteriet eller bilen - ta kontakt med et av våre verksteder så finner vi ut hva som er galt! Vi har sertifiserte merke-mekanikere, og egne høyteknologiske batterirom der vi kan bytte defekte battericeller om det er nødvendig.